Generelle regler

• Det er ikke tilladt at rykke, flå og ”save” hesten i munden med biddet.
  • Det er ikke tilladt at anvende pisk eller sporer udover almindelig irettesættelse og korrektion.
  • Ingen fører en hest uden trense eller træktov
  • Ingen løber eller råber i nærheden af hesten
  • Opstigning skal for så vidt muligt ske på midten af ridebanen eller ved bommene.
  • Der rides venstre mod venstre.
  • Stor volte har fortrinsret for cirkelvolte.
  • Der skal skridtes på hovslaget én og én, således at andre ryttere ufortrødent kan fortsætte ridningen uden hindringer.
  • Ved mange ryttere i ridehal, henstilles det til, at man ikke parerer på hovslaget, hverken for at snakke eller for at øve parader.
  • Ved flere end 4 ryttere i ridehallen på en gang, rides der på samme volte, og ældste rytter bestemmer skift af volten (mindst hvert 10. minut)
  • Vis hensyn til de ryttere der får undervisning, dog skal de almindelige regler gælde som hovedregel
  • Der må ikke være 2 eller flere der underviser på én gang, hvilket gælder inde som ude.
  • Man må gerne benytte ridehal samtidig med der er privatundervisning – dog ikke skemalagt springundervisning.
  • Opsætning af spring i ridehal må kun ske, hvis det ikke er til gene for de andre ryttere – SPØRG ALTID FØRST. Springene SKAL fjernes direkte efter endt træning.
  • Longering er kun tilladt, hvis du ikke er til gene for de andre ryttere – SPØRG ALTID FØRST. – Hvis der kommer nogle ind, som skal ride, så bliv hurtig færdig.
  • Alle bærer VG1 godkendt og tilpasset ridehjelm under brug af rideklubbens faciliteter.
  • Der benyttes sikkerhedsgodkendt korrekt fodtøj i forbindelse med ridning og håndtering af hesten.
  • Børn og unge under 18 år skal benytte sikkerhedsvest ved springning. Vi opfordre dog ryttere over 18 år til at benytte sikkerhedsvest.
  • Der må ikke springes alene, der skal være en voksen til stede.
  • Hunde skal føres i snor på klubbens område, og deres efterlandskaber skal fjernes.

Halregler

• Ryd ALTID op efter dig selv og hesten. Saml hestepærer op og dæk huller i ridebanebunden.
  • Udefrakommende ryttere skal have betalt gæstekontingent, dog ikke ved afholdelse kurser i forbindelse med beriderundervisning.
  • Rygning er på ingen måder tilladt i ridehallen.
  • Sidste rytter i ridehallen slukker lyset og lukker porten.